Auto / moto

Nejlepší celoroční pneumatiky: TOP 6 produktů podle recenzí a testů

nejlepší celoroční pneumatikyRozhodli jste se obout svému vozidlu co nejlepší celoroční pneumatiky, ale nejste si jistí, jak vybrat ty správné? Není divu. Segment celoročních pneumatik se rozrůstá obrovským tempem s tím, jak roste popularita těchto gum. Ještě před pouhými pěti lety se přitom dalo mluvit o okrajové záležitosti. Co je však ještě důležitější – výrazně roste taky kvalita a použitelnost těchto gum, které měly zpočátku pověst přinejlepším kompromisního řešení, a ne každý s nimi měl dobré zkušenosti. Dnes se situace změnila. Nejen pokud jde o použité technologie a zpracování celoročních gum; v jejich prospěch mluví taky počasí v naší zemi. Vysoké sněhové závěje a kruté mrazy už spíše matně pamatujeme z dřívějška, než aby byly nedílnou součástí každé zimy. To platí dvojnásob v nížinách a městech, kde se sníh za celou zimu nemusí skoro vůbec dostat ke slovu.

Obliba celoročních gum jde tedy ruku v ruce s jejich pokračujícím vývojem a taky s vývojem klimatickým, který začíná čím dál víc přát právě „kompromisním“ řešením. V dnešním článku se tedy zevrubně podíváme na to, jakým způsobem postupovat při výběru moderního celoročního pneu. Zajímat nás budou všechny důležité parametry, faktory a vlastnosti těchto gum – a nevyhneme se ani srovnání s klasičtějšími zimními/letními gumami. Výhody a nevýhody každé varianty mohou totiž při výběru hrát zásadní roli. Nové pneu přece jen není záležitostí pár stovek korun, ale alespoň několika tisíců korun. Avšak rozhodně nejde v první řadě o peníze, nýbrž jízdní vlastnosti a s tím související bezpečnost.

V našem průvodci vás vybavíme především obecnými informacemi, radami a tipy, které zužitkujete při výběru (nejen) celoročního obutí vozu. Kromě toho jsme i tentokrát připravili také žebříček nejzajímavějších aktuálních modelů. O jejich kvalitách se můžete přesvědčit v řadě odborných testů (o kterých se ještě zmíníme), ale taky v uživatelských recenzích celoročních pneumatik na internetu.

Nejlepší celoroční pneumatiky na trhu

ProduktParametryHodnoceníCena (od)
#1Michelin CrossClimate

 Vítěz testu Autozeitung 2018
(225/45 R17)
 
Vnitrní průměr: 14-18 palců
[usr 5 text="true" tooltip="true"]1350 Kč Číst recenze
#2GOODYEAR VECTOR 4SEASONS G2

 Vítěz testu Autobild 2018
(195/65 R15)
 
Vnitrní průměr: 14-17 palců
[usr 5 text="true" tooltip="true"]1250 Kč Číst recenze
#3Continental AllSeasonContact

 Vítěz testu ACE 2019
(205/60 R16)
 
Vnitrní průměr: 14-20 palců
[usr 4.9 text="true" tooltip="true"]1300 Kč Číst recenze
#4Michelin CrossClimate+

 Vítěz testu Autozeitung 2018
(225/45 R17)
 
Vnitrní průměr: 14-18 palců
[usr 4.9 text="true" tooltip="true"]1600 Kč Číst recenze
#5Nokian WeatherProof

 2. místo Autoklub ČR 2018
(205/55 R16)
 
Vnitrní průměr: 13-19 palců
[usr 4.8 text="true" tooltip="true"]1000 Kč Číst recenze
#6Vredestein Quatrac 5

 Vítěz testu Autobild 2019
(235/55 R19)
 
Vnitrní průměr: 13-20 palců
[usr 4.8 text="true" tooltip="true"]1100 Kč Číst recenze

Jak vybrat celoroční pneumatiky

Při výběru celoročních pneumatik lze postupovat podobným způsobem jako při pořizování zimního či letního pneu. Spoustu důležitých informací se dozvíte ze samotného označení pneumatiky, které vypadá na první pohled složitě, ale ve skutečnosti je přehledné a pomůže vám při srovnávání jednotlivých modelů.

Zajímat by vás měla taky životnost, datum výroby či hodnocení v renomovaných testech pneumatik. V tomto textu se však zaměříme i na výhody, nevýhody a využitelnost celoročních gum ve srovnání se zimními a letními variantami. Neošidíme vás ani o tradiční shrnutí nabídky tří základních cenových skupin nebo krátký přehled nejznámějších výrobců, u kterých můžete čekat dobrý výběr i vysokou kvalitu.

jak vybrat celoroční pneumatiky

Co říkají zákony?

Víte, jaké jsou vlastně povinnosti řidiče/majitele vozu, pokud jde o používání konkrétních pneumatik? Zákon hovoří pouze o pneumatikách zimních – udává, že je nutné je mít obuté od 1. listopadu do 31. března. Je zde však několik „ale“:

  • Tato povinnost platí, pokud je na vozovce souvislá vrstva ledu, sněhu či námrazy nebo pokud lze tento stav vzhledem k aktuálním povětrnostním podmínkám očekávat. Jinými slovy: není bezpodmínečně nutné obout zimní pneu hned 1. listopadu, pokud je venku slunečno, 15 stupňů nad nulou a změna se v nejbližších dnech neočekává. Ale už vůbec není nutné s přezouváním vždy čekat na poslední chvíli.
  • Ve značených úsecích platí povinnost zimního obutí celoročně a bez ohledu na počasí.
  • Zimní pneu má své parametry. Dezén musí mít hloubku minimálně 4 mm. Jedna sada pneu by neměla být používána déle než 4 roky. Zimní pneu musí být na všech 4 kolech. Společným jmenovatelem je číslovka 4, díky které si tyto podmínky a doporučení snáze zapamatujete.
  • Pozor! Jak jsme řekli, zákon mluví pouze o povinnosti mít na autě za určitých okolností zimní pneumatiky. To ale neznamená, že za jiných okolností (tedy mimo stanovenou sezónu) je nutné mít na autě letní gumy. Na zimním pneu můžete jezdit celoročně – a spousta řidičů to taky dělá. Nejde však rozhodně o ideální řešení…

Zimní vs. letní vs. celoroční pneumatiky

Proč vlastně používat letní nebo celoroční pneu, když zákon umožňuje jezdit během všech ročních období na zimních gumách? Jaké jsou specifické vlastnosti, výhody a nevýhody jednotlivých variant? A vyplatí se sáhnout právě po celoroční sadě? Na to se nyní podíváme.

Zimní pneumatiky

Zimní pneu je základ zakotvený i zákonem (viz výše). Tyto gumy jsou vyrobeny tak, aby jejich vlastnosti korespondovaly s podmínkami, které lze očekávat v zimním provozu – tedy mráz, mokro, sníh, náledí apod. Tyto gumy musejí odolat nízkým teplotám a zachovat si flexibilitu. To je umožněno především zvýšeným podílem kaučuku. Typickou vlastností je taky hlubší dezén a mnohem sofistikovanější a hustší vzorek. To vše směřuje k lepší přilnavosti na vozovce za nepříznivých podmínek.

Letní pneu

Zimní pneu lze sice používat přes léto, ale jejich vlastnosti nejsou v tomto období zdaleka ideální. Naopak letní pneumatiky jsou vyvinuté do horkého počasí a udržují si pevnost při velmi vysokých teplotách a na rozpáleném asfaltu. Zrovna tak dokáží zvládnout náhlé přívaly vody (letní bouře s přívalovými lijáky). Naopak při nižších teplotách (pod cca 10°C) začínají rychle ztrácet své vlastnosti.

⏩ Celoroční pneu

Pointa těchto pneumatik je jasná. Umožňují zákonné používání jediné sady po celý rok, tedy splňují i standardy na zimní obutí. To nicméně platí i pro zimní gumy, které lze taky používat po celý rok. Rozdíl je však v tom, že zimní gumy (jak jsme uvedli) mají při vysokých teplotách a jiných ryze letních podmínkách poměrně špatné vlastnosti. Celoroční pneumatiky se snaží tento problém kompenzovat.

Proto se mluví o kompromisním řešení. Celoroční pneu mají vlastnosti nastavené tak, aby dobře obstály v zimních i letních situacích. A ačkoli jejich kvalita vzrůstá, stále lze říct, že velmi kvalitní zimní pneumatiky budou v obtížných zimních podmínkách stále mnohem lepší. Na druhou stranu… Ne každý jezdí po horách a sněhovými závějemi.

V dnešní době mohou být celoroční pneumatiky zajímavou a ekonomicky výhodnou volbou pro méně náročné ježdění zejména v městských podmínkách.

Výhody a nevýhody celoročního obutí

Pojďme si tedy shrnout, co vlastně můžete získat nebo ztratit použitím celoročních pneumatik.

Výhody:

  • Celoroční zákonné použití
  • Žádné přezouvání (úspora času a práce nebo peněž za servis)
  • Úspora za druhou sadu pneu oproti používání zimních a letních pneu
  • Celoroční pneumatiky se neopotřebují tak rychle jako zimní pneu používané po celý rok
  • Připravenost při nenadálém zhoršení počasí

Nevýhody:

  • V náročných podmínkách nemají celoroční pneumatiky tak dobré vlastnosti jako kvalitní zimní gumy.

Sezónní přezouvání je zajisté rozumnou volbou, pokud jezdíte hodně a pouštíte se i do vrchovin nebo úseků, kde lze zejména v zimě očekávat ztížené podmínky. Pokud však autem jezdíte méně nebo převážně krátké a nenáročné úseky (např. do práce), celoroční řešení může být výhodné. A to i proto, že pneumatiky stárnou, i když jsou uskladněny (a zejména když jsou uskladněny nesprávně).

celoroční pneumatiky zákon

Parametry a značení pneumatik

Na jaké parametry se při výběru pneumatik zaměřit a podle čeho jednotlivé modely srovnávat? Velkou nápovědou vám bude standardní značení, které najdete na bočnici pneumatiky. To může vypadat například takhle:

  • 165/70 R 14 81 T

Jak se ale v na první pohled nic neříkajících číslech a písmenkách vyznat? S tím vám samozřejmě pomůžeme:

Šířka pneumatiky

První číslo (před lomítkem) označuje nominální šířku pneumatiky v mm. Tento údaj je uveden i ve velkém technickém průkazu vašeho vozidla, ze kterého můžete při výběru pneu vycházet.

Poměr výšky a šířky pneumatiky

Druhé číslo (dvouciferné, za lomítkem) označuje profil neboli poměr nominální výšky k nominální šířce dané pneumatiky – a to v procentech. V našem příkladu tento poměr činí 70 %. Opět můžete vycházet z velkého technického průkazu.

Typ pneumatiky

Další na řadě je velké písmeno. To označuje, zda je konstrukce pneumatiky (R)adiální nebo (D)iagonální. S tímto si netřeba lámat hlavu, protože se dnes setkáte prakticky výhradně s radiální konstrukcí.

Vnitřní průměr

Číslo za velkým písmenem označuje vnitřní průměr pneumatiky vyjádřený v palcích. V našem případě je to 14 palců. Povolené hodnoty můžete i tentokrát zjistit z velkého technického průkazu.

Index nosnosti (LI)

Následuje dvouciferné číslo udávající „index nosnosti“. Index vyjadřuje maximální možnou zátěž pneumatik a je jasné, že je třeba, aby tato nosnost byla přinejmenším stejná nebo vyšší než je hmotnost vozu. Nižší hodnoty nejsou povolené. Index je třeba přepočítat na kg, k čemuž slouží patřičné tabulky. V našem případě je index 81, což znamená, že nosnost je max. 450 kg na jedno kolo a celková hmotnost vozidla může být max. 1500 kg.

Kategorie rychlosti (SI)

Poslední písmeno označuje rychlostní kategorii, pro kterou jsou gumy určeny. Značí se písmeny L až Y. V praxi se však setkáte především s kategoriemi od N. Nejčastěji pak s kategoriemi H (do 210 km), V (do 240 km) a T (do 190 km).

Další parametry a faktory

A co by vás mělo při výběru celoročních pneu ještě zajímat?

Životnost a datum výroby

Jak dlouho pneumatiky vydrží? To je zajisté zásadní otázka. V první řadě je třeba říct, že pneumatiky stárnou a ztrácejí své kvality, i když jsou uskladněny. Proto je důležité řídit se při nákupu i datem výroby a nekupovat příliš staré pneumatiky. Datum výroby se dozvíte z DOT kódu uvedeného na bočnici.

  • První číslo (1-53) značí týden výroby v daném roce, ale není příliš důležité.
  • Druhé dvoučíslí značí rok výroby, což je stěžejní.

Například DOT 5017 tedy znamená, že byla pneumatika vyrobena koncem roku 2017. V reálu je pak důležité doporučení, které udává, že celková životnost pneumatiky je maximálně 10 let od data výroby. Příliš se tedy nevyplatí kupovat pneumatiky starší než 5 let.

Třída úspornosti paliva

Značí se písmeny A až G, přičemž A znamená nejvýhodnější spotřebu. U celoročních pneu se nejčastěji setkáte s třídou C nebo E.

Třída přilnavosti na mokru

Opět je udávána písmeny, tentokrát A až F. A je opět nejlepší. Celoroční pneumatiky nejčastěji spadají to tříd B, C a E. Mezi každou kategorií je rozdíl brzdné dráhy cca 3-6 m při 80 km rychlosti. Tedy poměrně značný.

Ceny celoročních pneumatik

V jakých cenách se pohybují kvalitní celoroční pneumatiky? Máme pro vás malou nápovědu. Vycházet budeme z ceny za 1 pneumatiku, nikoli za celou sadu.

Celoroční pneu do 1000 Kč

Nejlevnější varianty lze dnes pořídit už pod 1000 Kč. Takové pneumatiky můžete sehnat například od známého výrobce Barum. Jde o modely pro nenáročné použití, s nižšími třídami úspornosti a přilnavosti. Taky mohou být hlučnější, méně odolné apod. Výběr je poměrně omezený.

Celoroční pneu do 3000 Kč

V této kategorii najdete obrovský výběr a taky většinu aktuálně nejprodávanějších celoročních pneumatik na trhu. Vyberou si i náročnější uživatelé.

Celoroční pneu nad 3000 Kč

Jde de facto už o prémiovou kategorii, ve které najdete vysoce kvalitní pneumatiky s vysokou rychlostní třídou, nosností apod. Taky zde najdete různé speciální varianty.

Nejlepší značky celoročních pneumatik

Kteří výrobci pneumatik vévodí současné nabídce a lze od nich očekávat kvalitu za odpovídající cenu? Máme tu pár tipů.

  • Barum – Celoroční pneumatiky této našincům dobře známé značky patří mezi mimořádně oblíbené. Důvodem může být i často velmi dostupná cena v kombinaci se slušnou kvalitou.
  • Michelin – Slavná francouzská značka. Nabízí velký výběr a její modely dostávají vynikající hodnocení v testech celoročních pneumatik, patří taky k nejprodávanějším. Cena je obvykle spíš vyšší.
  • GoodYear – Renomovaná značka. Zřejmě největší výběr celoročních pneu.
  • Nokian – Menší výběr, ale zpravidla dostupná cena a dobrá hodnocení v testech a recenzích. Pneumatiky Nokian rozhodně stojí za pozornost.
ProduktParametryHodnoceníCena (od)
#1Michelin CrossClimate

 Vítěz testu Autozeitung 2018
(225/45 R17)
 
Vnitrní průměr: 14-18 palců
[usr 5 text="true" tooltip="true"]1350 Kč Číst recenze
#2GOODYEAR VECTOR 4SEASONS G2

 Vítěz testu Autobild 2018
(195/65 R15)
 
Vnitrní průměr: 14-17 palců
[usr 5 text="true" tooltip="true"]1250 Kč Číst recenze
#3Continental AllSeasonContact

 Vítěz testu ACE 2019
(205/60 R16)
 
Vnitrní průměr: 14-20 palců
[usr 4.9 text="true" tooltip="true"]1300 Kč Číst recenze
#4Michelin CrossClimate+

 Vítěz testu Autozeitung 2018
(225/45 R17)
 
Vnitrní průměr: 14-18 palců
[usr 4.9 text="true" tooltip="true"]1600 Kč Číst recenze
#5Nokian WeatherProof

 2. místo Autoklub ČR 2018
(205/55 R16)
 
Vnitrní průměr: 13-19 palců
[usr 4.8 text="true" tooltip="true"]1000 Kč Číst recenze
#6Vredestein Quatrac 5

 Vítěz testu Autobild 2019
(235/55 R19)
 
Vnitrní průměr: 13-20 palců
[usr 4.8 text="true" tooltip="true"]1100 Kč Číst recenze
0 Sdílení